Budynki komercyjne. Ogrzewanie i chłodzenie
- Szczegóły
Temperatura w pomieszczeniu należy do tych czynników, które mają decydujący wpływ na samopoczucie przebywających w nim osób. Szczególną uwagę należy zwrócić na komfort cieplny panujący w budynkach komercyjnych. Ich przestrzenie służą rozmaitym celom: handlowym, usługowym, rekreacyjnym, są też miejscem pracy ogromnej rzeszy zatrudnionych. O czym warto pamiętać w momencie planowania instalacji grzewczej i chłodniczej w budynku wykorzystywanym do celów komercyjnych?
Komfort cieplny w budynkach komercyjnych
Komfort cieplny przestaje być tylko subiektywnym odczuciem, jeśli to z nim powiązana jest efektywność w wypełnianiu obowiązków czy wartość podejmowanych decyzji. Współczesne budynki komercyjne coraz częściej łączą kilka funkcji. Wszechstronna działalność sprawia, że w obiektach komercyjnych odnotowujemy znaczną obecność różnych osób, przybywających tu z różnych powodów. Niezależnie od charakteru pobytu wszyscy powinni jego wnętrze postrzegać z sympatią i uznaniem.
Rolą instalacji grzewczych i chłodzących jest sprawienie, by temperatura panująca w obiekcie komercyjnym osiągała wartości tolerowane przez przebywających wewnątrz ludzi. Jednocześnie oczekujemy, by praca systemu ogrzewania czy chłodzenia poza wytwarzaniem ciepła lub jego redukcją była w tym samym stopniu wydajna co ekonomiczna.
Jakie instalacje grzewcze i chłodzenia stosuje się w obiektach komercyjnych?
Instalacja grzewcza zapewnia produkcję ciepła oraz jego dystrybucję, natomiast rolą systemu chłodzenia jest odbieranie nadmiaru ciepła i emitowanie schłodzonego powietrza. Moc i wydajność każdego układu powinna odpowiadać zapotrzebowaniom obiektu, a więc jego konstrukcję należy uwzględnić w projekcie budowlanym budynku komercyjnego. Praca instalacji grzewczych i chłodzenia powinna gwarantować równowagę temperatury we wszystkich strefach obiektu komercyjnego niezależnie od tego, jak skomplikowany jest układ przestrzeni wewnętrznej. Jednocześnie wymagamy szybkiego uruchomienia oraz krótkiego czasu oczekiwania na pożądany efekt. Wskazany jest też jak najcichszy tryb pracy.
W budynkach komercyjnych stosujemy kilka sposobów do transmisji energii cieplnej. Konkretną metodę dobieramy w zależności od wielkości obiektu i przeznaczenia użytkowego. W mniejszych budynkach komercyjnych wnętrza ogrzejemy tradycyjnymi grzejnikami. Ciekawą propozycją jest również ogrzewanie płaszczyznowe. Instalacja tego typu wymaga zaadaptowania powierzchni ściany lub podłogi. Wówczas ściana musi pozostać niezagospodarowana, ale urządzenia grzewcze pozwalają na oszczędność przestrzeni.
W dużych obiektach komercyjnych, do których zaliczamy galerie czy hale handlowe słusznym wyborem jest ogrzewanie powietrzne. Rozpowszechnianie ciepłego powietrza odbywa się dzięki sieci kanałów, do których wtłaczają je dmuchawy połączone z urządzeniem grzewczym. Wyloty kanałów powietrznych zakończone są kratkami nawiewowymi lub nawiewnicami dozującymi ilość wydmuchiwanego powietrza.
Na wydajność tej metody wpływa fakt, że nie tracimy ciepła na czynniki pośrednie, np. rury, wodę w kaloryferze, podłogę. Samo powietrze nagrzewa się o wiele szybciej i przy mniejszym zużytkowaniu energii niż woda. Dzięki małej bezwładności cieplnej wzrost temperatury odnotowywany jest natychmiastowo. Oszczędność pracy tego systemu zapewnia odzyskiwanie ciepła z nagrzanego wnętrza, gdyż podczas obiegu powietrza nie doprowadza się do całkowitego wydalenia poza obiekt zużytych mas, a korzysta się z nich w dalszym ciągu, mieszając je ze świeżym powietrzem pobieranym z zewnątrz. Ciepłe powietrze przyspiesza nagrzewanie nowych partii powietrza przez oddawanie swojego ciepła.
Instalacja do ogrzewania nawiewowego odznacza się bezawaryjnym działaniem, a rozbudowana o system wentylacji mechanicznej oraz klimatyzację zadba o wysoką jakość powietrza i optymalną temperaturę w budynku komercyjnym przez cały rok. Klimatyzacja odpowiada za chłodzenie powietrza za sprawą czynnika chłodzącego. W cieplejszych miesiącach kanałami będzie dystrybuowane schłodzone powietrze. Pamiętajmy, że powietrze emitowane z nawiewów jest filtrowane, a w zależności od zapotrzebowań może też być nawilżane. Wysoka jakość powietrza oraz temperatura dopasowana do potrzeb wpływają na pozytywne postrzeganie przestrzeni wewnątrz obiektu komercyjnego.